Het afgelopen jaar zijn de
doelen van de lesactiviteiten sterk veranderd. De veranderende samenleving
vereiste dat de aanpak en de leerdoelen werden herzien. Er is toen begonnen met
het ontwikkelen van nieuwe lesmethoden die het afgelopen jaar verder is
bijgeschaafd. Het leerdoel is verschoven van informatieoverdracht via een
monoloog naar een dialoog met de kinderen. Naast kennis over de islam werd het
ook belangrijk om kinderen bewust te maken en kennis bij te brengen over
allerlei (sociale, culturele) zaken waarmee ze in de samenleving geconfronteerd
worden. Het bewuster maken van kinderen gaat gepaard met het toelichten van
onderwerpen uit de islam en het aangaan van een dialoog met hen. Er werd
ingegaan op vragen als 'begrijp je het gebed?', waarom moet je bidden volgens
de Koran?' Het lesmateriaal werd hierop aangepast. Het gaat om het begrijpen
van een gebed, niet alleen het uit je hoofd kunnen opzeggen van de Arabische
tekst. De moskee vindt het zijn plicht om onderwerpen als integratie met de
kinderen te bespreken. Deze onderwerpen worden vanuit islamitisch oogpunt
behandeld. Leerlingen moeten ook leren om vragen te stellen, vragen te bedenken
en omgangsvormen te leren. De leerkrachten richten zich niet alleen op het
bijbrengen van kennis over de islam, maar ook op de ontwikkeling van waarden en
normen en sociale vaardigheden. Het gaat naast de normatieve ontwikkeling ook
om een bredere persoonlijkheidsontwikkeling. De leerkrachten zijn
vrijwilligers, die voor hun inzet een kleine vergoeding genieten. De
onderwijscoördinator is degene die de sollicitatiegesprekken voert en advies
uitbrengt aan het bestuur, dat vervolgens besluit of de sollicitant aangenomen
moet worden of niet. Het bestuur beoordeelt ook de door leerkrachten bereikte
resultaten en roept hen zo nodig ter verantwoording.